Untitled_Artwork 2.jpg
Untitled_Artwork.jpg
Untitled_Artwork 1.jpg
Untitled_Artwork 4.jpg

Visie

In het Wijdeland vertrekken we vanuit de beleving van het kind om het leerplezier te garanderen. We doen, voelen, proeven en ervaren met alle zintuigen. Onze leerlingen bepalen de thema’s en onderzoeken door hun eigen inbreng en interesses. De leerkracht begeleidt zo elk kind naar zijn of haar succeservaringen.

Elk kind krijgt de kans om te groeien op zijn of haar eigen tempo. Elk kind blinkt uit in zijn of haar eigen talent en leert omgaan met fouten en tegenslagen. Onze kinderen komen graag naar school. Hun welbevinden is prioriteit. Hier komen ze elke dag thuis op school en in hun eigen klas.

Untitled_Artwork 3.jpg

In het Wijdeland leren we vooral samen: samen leren, spelen, school maken en beslissen. Een school waar ieders mening telt. We tonen respect voor elkaar, leren onze mening delen en aanvaarden keuzes op klas- en schoolniveau. Doordat we democratisch werken, versterken we hier het groepsgevoel. 

In het Wijdeland streven wij naar respect voor natuur, materiaal en elkaar. Dit is de rode draad doorheen onze school. We streven naar een basishouding in het samen school maken met een verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar. Deze overkoepelende attitude brengt ons dichter bij elkaar waardoor wederzijds respect zichtbaar wordt. Luisteren naar elkaar, ongeacht achtergrond, cultuur of godsdienst, is een basisvaardigheid die dagelijks geoefend wordt in onze freinetwerking. 

In het Wijdeland vertrekken we vanuit de leefwereld van de kinderen en trekken we samen de wijde wereld in. Door op onderzoek te gaan, halen we de buitenwereld naar binnen en brengen we onze ervaringen van in de klas naar buiten. Op deze manier prikkelen we de nieuwsgierigheid om te experimenteren en te exploreren.

Alles wat er geleerd wordt, leggen we vast en delen we met elkaar. 

In het Wijdeland moedigen we de zelfstandigheid van kinderen heel erg aan. Hiermee starten we bij de jongste kleuters. Gaandeweg leren we hen om eigen verantwoordelijkheden te dragen. We stimuleren hen om zelfstandig te plannen en keuzes te maken. We geven kinderen de kans om te groeien in een veilige omgeving waarin ze kunnen ervaren, experimenteren en bijleren. Bij gezamenlijke initiatieven gaat de leerkracht in dialoog met de leerlingen om hen te helpen groeien naar een goede dosis zelfvertrouwen, die nodig is om een goede werkhouding te bevorderen.